5 søvndyssende tips

Her er Glasmagasinets oppskrift på en førsteklasses sovestund!

Søvnmangel gjør lunta kort, og det kan føles provoserende å høre andre fortelle om problemløse nattestimer mens en selv har en perlerad av våkenetter bak seg. Vi skal ikke påstå at rådene nedenfor løser alle utfordringer med søvn, men behagelig sengetøy, god madrass og ro-givende omgivelser vil garantert øke kvaliteten på søvnen du får. Og følger du tipsene, er jo grunnen allerede lagt for en god natts søvn.

Gå til sengs med Calvin Klein! Det amerikanske merkets Home-kolleksjon inkluderer sengetøy i en moderne, avslappet stil.

Sats på god «software» – og ta vare på det! Du bør gjøre litt forarbeid når du skal velge dyne og pute. Liker du å ligge nærmest flatt på madrassen, eller er du av typen som trenger god støtte under hodet når du skal sove? Og blir du som regel varm eller kald om natten? Dette er ting som bør avgjøre hva slags produkter du skaffer deg. Søk gjerne råd hos tekstil-avdelingen til Illums Bolighus og Bellas Hus, der de har god innsikt i hva som finnes av muligheter og hva som passer best til akkurat dine behov. 

Det samme gjelder selvsagt også sengetøyet – hvordan liker du at putevar, dynetrekk og laken skal føles mot kroppen? Noen vil ha en lun og myk flanell, andre foretrekker krispheten til bomull eller satengstoffets glatte overflate. 

Uansett hva du rer opp sengen med, bør sengetøyet skiftes jevnlig og helst annenhver uke, mens puter og dyner bør vaskes to ganger i året.

Illums Bolighus egen kolleksjon med sengetøy finner du selvsagt på Glasmagasinet, sammen med blant annet produkter fra danske Geismars.

En god seng. Ja, det høres vel selvsagt ut, men faktum er at madrasser er en investering og ikke det som man enklest bytter ut – en kvalitetsmadrass skal holde i rundt ti år. Dersom du uten andre årsaker våkner utslitt og med ryggsmerter, bør du begynne å lete etter en erstatning uansett hvor mange år det er siden du anskaffet din nåværende seng.

Det finnes mange ulike madrasstyper på markedet, så her gjelder det å lese seg opp på temaet, søke råd hos ulike leverandører og ikke minst teste ut de madrassene som virker mest interessante. Mange produsenter har dessuten garantiordninger som gjør det mulig å bytte inn en madrass hvis du etter noen dager eller ukers «prøvesoving» finner ut at dere ikke er en god match.

Fall til ro blant luksuriøse laken, dynetrekk og putevar fra Bellas Hus Glasmagasinet.

Rolige omgivelser. Soverommet er stedet der de duse, dempede nyansene tas i bruk. Energigivende farger som solgult og knallrosa får pent holde seg på utsiden av døren, mens myke toner av for eksempel blått, grønt og fersken har en avslappende effekt på oss.

Velg gjerne matte overflater på vegger og tekstiler, og sats på harmoniske mønstre med en fargeskala som går ton-i-ton snarere enn byr på store kontraster.

Mørkt og svalt. De fleste av oss sover bedre i mørke omgivelser, så rullegardiner eller gardiner som effektivt stenger lys ute, er verdt å bruke penger på.

Et annet tips er å sove i et riktig temperert rom. Forskning viser at søvnkvaliteten blir påvirket negativt av å sove i et for varmt eller kaldt rom. Vinduet litt på gløtt vil i de fleste tilfeller gi nok tilgang på frisk luft. 

Rolig, ryddig og rent er tre stikkord for et soverom som er godt å oppholde seg, og ikke minst sove, i.

Unngå kaos. Å ha det rotete rundt seg på soverommet, kan faktisk innvirke på søvnkvaliteten. Vi reagerer negativt på for mye rot, og kan bli både stresset og nervøse av det. Ingen god overgang til nattesøvnen, med andre ord. Et symmetrisk innredet soverom vil også kunne bidra til å gjøre søvnen bedre. Plasser sengen midt i rommet, og la en solid sengegavl bli et tydelig ankerpunkt.

Kilder: Huffington Post, houzz.com, thespruce.com, dailymail.co.uk